00000000000000000000 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0:0 0.0 0:0 0 :0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0 .0 .I t Spännande drama: PERSONERNA: Fyrvaktaren .” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. Charles Sutton. 0 .. Mabel Trumelle. Hans tva dottrar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. t l Laura Savyer. Hans son . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. Richard Neil. T 3 t.. k Herbert Prior. va 1s are . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. James Gordon- Den gamle fyrvaktaren har tvenne döttrar och en son. Två unga fiskare äro förälskade i de båda systrarna och anhålla om deras hand. Dubbelförlovningen äger rum strax innan det de båda unga fiskarena skola begiva sig ut på en längre fisketur. Från denna stund se vi de båda flickorna ivrigt sysselsatta med förberedelser till de blivande hemmen. Så meddelas en dag att fiskefartyget var på väg hemåt med en god fångst och de båda flickorna sprungo glada ned till hamnen där de erhöllo beskedet att fartyget kun- de väntas inkomma först morgonen därpå. Under natten utbröt en fruktansvärd storm. För- skräckta och ängsliga sutto de båda flickorna och sågo ut genom fönstret på det fruktansvärda ovädret. Vid midnattstid ingick underrättelse till fyren att fis- kefartyget strandat och att en del av manskapet spolats över bord. Den lilla familjen söker med kikarens hjälp efter res- terna av det förolyckade fartyget och bägge flickorna frågade sig oupphörligt: ”Mån-ne han lever P” Plötsligt såg man i bränningarna en man klänga sig fast vid en klippa. Det var den ena flickans fästman och ögonblicket därpå blev en annan synlig, klamrande sig fast vid en flytande planka, det var den andra flickans fästman. Ingen tog fel på vilka personerna voro och flickornas broder förklarade sig villig att rädda den ene. Mera än en var ej tänkbart, men vilken? Bägge flickor- na sågo på varandra. Vilken? — Tiden var dyrbar, men ingen av flickorna förmådde svara, ty ett svar var för dem lika med en dödsdom över den olycklige som ej kun- de räddas. Vilken? Vilken? PROGRAM 2. Madrassen. Storrnande slérattsncces. Det hör icke till de vardagliga yföreteelsernaatt se en madrass vandra på gatorna och väcker därför ett visst uppseende. Medan markisen står hemma och förgäves väntar på sin madrass, som skickats till sadelmakaren för rengö- ring, är denna ute på sina egna äventyr. Sadelmakaren och hans hustru som ha arbetet om hand, ett blick in på värdshuset och under tiden kommer en, som fått sig litet för mycket av det bästa, förbi. Då han ser madrassen, tror han sig vara hemma i sin säng och kry- per in i madrass-en samt drar denna över sig. Sadelma- karen och hans hustru komma en stund efteråt igen och sy ihop madrassen utan att observera att det finns någon i den och bär det iväg till markisens. Madrassen emellertid tung och medan de ett ögonblick sätta den åt sidan för att vila börjar madrassen sin underliga vand- ring. i Efter åtskilliga-äventyr blir madrassen slutligen in- fångad och förd till sin ägare. Men döm om dennes för- skräckelse, då det helt oväntat blir liv i madrassen. Han kallar polisen till hjälp och med dennas hjälp blir frid- störaren snart upptäckt och befriad. 3. BINA. Intressant stndle nr Blnas liv. Amerikansk bild. 4. En Boyscuuts histeria. Grflpande drama i flera avdelningar. Han är född av rika föräldrar, som slösa all deras öm- het på honom. Modern bortskämmer honom med sina omsorger, ochÅ tj änarna göra allt för att tillfredsställa ho- nom. Sysslolöshet och övermättnad förorsakar att han blir sjuk, och föräldrarna måste rådfråga en läkare. Den- ne förklarar, att barnets sjukdom ej är av allvarlig art, men att det måste ha frisk luft och rörelse för att bli återställt. – – V – I motsats till denna instängda och nedtryckande bild, få vi se en liten bataljon av boyscouts, som har tillimottozi ”frisk luft och rörelse”. För att riktigt se huru de tilläm- pa detta, måste man giva akt på dem ute i naturen, huru de leva soldatlif under manövrer, huru de slå läger i skogsbrynet. huru de inandas de friska fläktarna från h vet. De äro raska, fulla av energi och levnadslust. Vår stackars bortskämde gosse får en gång se dem .och utropar strax: ”jag vill också vara boyscoutl” Han ut- vecklar sig snart till en ivrig och modig kamrat i sin bataljon. Verkan av det friska livet blir snart synlig. Den förut så svage pojken blir snart riktigt kry och duktig Frihet och kroppsrörelse ha fullständigt botat honom. 5. Badlivet på Helgoland. Intressant ochy pikant bild. Man kan med rätta kalla denna ö i Nordhavet miljo- närernas paradis. När båten närmar sig ser man endast svarta klippor som ställa sig likt en mur framför ön, men på en gång ser man hela det berömda Helg-olands strandbädd öppna sig för ens undrande ögon och man blir vittne till ett badliv, som icke står tillbaka för fast- landets moderna badorter. 6. (Univ som. gvmnasttkiärare. Kan-tisk och skratiretande bild. Lille lVilly har fått högsta betyg i gymnastik. Han har knappast hunnit hem, förrän han vill att hela världen skall lära sig hans konst. Farfar, farmor och alla tjänar- na sammankallas för att vara med om hans kurs. Den lille läraren sparar icke sina krafter. Lektionen slutar med ett kalbad i trädgårdsbassängen. VVill-v befaller nämligen sina elever att marschera på en tvärs över bassängen placerad planka. Vikten är emeller- tid för tung och hela sällskapet hamnar i det kalla Vatt- net. Willy lyckas naturligtvis först av alla att komma på det torra.