y fåfålwnyff f., – 32 STORGATAN 32 – Stadens i alla hänseenden förnämsta och modärnaste teater för levande bilder. Byggd speciellt för ändamålet. ltlilrrcnbggiirwzallrlnl från Och med Måndagen den 19 Mars 191,7. dit. Svenska Biografieaiorns llerr. :r 25. Fjärde årgången. l. Vintermoder i statyvärlden. Vintern har skämtat litet respektlöst med huvudstadens statyer. Så här ter sig aMorfaderna i Humlegården. Anders Fryxell i Humlegården. Berzelius. John Eriksson vid Nybroviken. sFosterbrödernaa vid Nationalmuseum.- Gustaf Vasa vid Riddarhuset. En lättnadens suck har Lidingö-hörna dragit, då det omsider beslutats att deras enda förbindelse landvägen med fastlandet skall ersättas med en ny bro. Den gamla är, som synes, litet riskabel att passera då vind och vågor ligga på. NFDSHPPOEQ 8. Amatörer vid lasten. Stockholms livsmedels- nämnd har vid Osterlånggatan öppnat en sko- makareverkstad dit vem som helst kan gå och laga sina skor. Lädret tillhandahålles till parti- pris, vägledning och verktyg stå gratisP till för- fogande. 9. Stora Teatern i Göteborg lär enligt uppgifti dagspressen vara inköpt av Biograf-A.-B. Cosmo- rama i Göteborg. 10. Vinteridrotten. Från Uppland-Västmanlands fält- rittklubbs vintertävlingar i Uppsala. ll. Porträttet för dagen, tecknat av Paul Myrén. EFTER sNÖFALLET. Några glimtar från Stockholmsnejden. En sommardag med soouiorna. Bilder från instruktionslägret på Säbyholm. Skådespeli 4 akter efter Hendk lhsens i berömda dikt. Victor Sjöström i titelrollen. Skådespeli 4 akter efter Henrik lhsens berömda dikt. Victor äiösiriim 1 titelrollen. Pressen om TERJE VIGEN: Enastående enståmmighet efter urpremiärerna. ”Ett mästerstycke av svensk filmkonst. — Verklig poesi fångad på duken. – Dramatiskt mästerskap. – Henrik Ibsen vilde have nikket tilfreds. – En ual- mindelig filmsaften. – Terje Vigen glemmer man sent.” När ”Terje Vigen” hade premiär såväl i Stockholm som i Gö- teborg, Malmö och Köpenhamn, kunde den glädja sig åt ett entri- siastiskt publikemottagande som åtminstone här hemma aldrig till- förne torde ha kommit någon film till del. Och inte mindre en- stämmigt har mottagandet i pressen varit, vilket till fullo framgår av de nu samlade pressuttalandena. Det är ingen överdrift att säga, att ”Terje Vigeng blivit den mest uppmärksammade film som hit- tills visats i Skandinavien. En axplockning ur presskritikens super- lativer talar sitt tydliga språk. i För att börja med Stockholmspressen, anmäldes filmen i Dagens . Nyheter av tidningens bekante teaterkritiker, författaren Bo Berg- man. (Det var därmed första gången en storihuvudstadstidnings ordinarie teaterkritiker recenserade en film.) ”Terje Vigen” var en betydande insats för höjande av smaken hos biografpubliken, kon- staterade herr Bergman, och tillade att det lyckats regissören att ernå ”verklig poesi, fångad på duken”, ävensom att mycket skic- ligt och åskådligt få dramat insatt i sin miljö. KTerje Vigen är icke blott en stor konstnärlig seger för Sven- ska Biografteatern och alla de i filmen medverkande”, skrev Svenska Dagbladet och fortsatte: ”den är även ett verk som bör skaffa den svenska biografkonsten ett hedrarI namn över hela världen. Sjöström ger en vacker, djupt känd och tänkt bild av Terje Vigen. Hans regi är mästerlig”. Lika entusiastiskt Var Stockholms Dagblad, då det betecknade ”Treje Vigen” som den bästa svenska film som någonsin visats, och tillade att ”man inte gärna kan tänka sig en mera övertygande. mer fulländat konstnärlig tolkning av lbsens sköna dikt. Det är inga tomma, döda scener, det är starkt och sjudande liv från skild- ringens första ögonblick till dess sista. Vem kunde också ha varit en mer trovärdig Terje än Victor Sjöström? Det är en framställ- ning sd underbart mänsklig, så fullständigt fri från allt falskt patos och just i sin enkelhet och sannhet omedelbart gripande”. Stockholms-Tidningen, som redan på grund av filmens karak- tär uttalade en förhoppning att den måtte spridas vitt och brett, gav också sitt erkännande åt ”den energi som sålunda på ettför svensk filmkonst hedrande sätt löst den förelagda uppgiften att erövra diktverket för filmens räkning”. Och vad beträffar- herr Sjöströms framställning av huvudrollen fick den här betyget dra- matiskt mästerskap. L Ett mästerstycke av svensk filmkonst var det vitsord filmen fick i Afton-Tidningen, som i detta sammanhang gjorde följande beaktansvärda erinran: ”Efter Terje Vigen-premiären pä Röda Kvarn är det nu sä uppenbart det gärna kan bli att vi hädan- efter fä räkna med filmkonst lika väl som vi räkna med scenisk konst och andra sköna konster”. Inte mindre enstämmig i sitt bifall var pressen i Göteborg och Malmö. Några exempel: Liksom N. D. A. i Stockholm framhöll här Göteborgs-Posten att filmen vittnar högt om våra svenska ” filmresurser och filmens konstnärliga maktmedel över huvud taget. ”Diktens byggnad har icke raserats”, skrev Isamma tidning. ”Dess skönhetsfyllda innehåll har varsamt och med konstnärligt förstånd tillvaratagits”. Göteborgs Handelstidning sade ungefär detsamma, då tidnin- gen skrev: MSvenska Biografteatern har tagit med erkännansvärd takt på uppgiften. Filmens trogna anslutning till dikten, de spe- landes framgångsrika bemödanden att träffa den rätta tonen, den omsorgsfullt avstämda miljön med klipporna och ”den store, bol- gende hav” som bakgrund, allt bidrog att slå ned alla invändnin- gar, varje förnuftig mening”. ”Terje Vigen bjuder på något som vida övergår de traditio- nella filmdramerna”, yttrade Skånska Dagbladet, som vidare fram- höll att Sjöström här hade en bland sina mest glänsande skapel- ser, spelad med en illusorisk realism. Man är frestad till ytterligare många citat ur den svenska pres- sen, men vi sluta med följande, som hämtats ur Sydv. Dagbl. Snällposten: ”När man ser filmen, kan man ej annat än gripas av beundran inför all den omsorg och pietet som karaktäriserar överflyttandet till Mfilmen av ett så pass ömtåligt verk som det här ifrågavarande. Anda in i minsta detalj är filmen av högsta klass. Spelet är utomordentligt”. Ställde mottagandet i pressen här hemma sålunda alla förut- varande premiärer i skuggan, så kunde man finna samma enstäm- miga lovord i den danska pressen efter premiären på Palads- theatret. b ”Henrik Ibsen paa film vil mange sign, er en profanation”, skrev Berlingske Tidende. siddet i aften og set si Digt i levende billeder og fölt den tak og gliede, der laa i publikens bifall, vilde han nikket tillfreds. Det her er skabt, er gjort med en kunstners hand”. ”Det var en ualmindelig filmafton”, framhöll Politiken, som hade de främsta lovord åt Victor Sjöström, vilken, ”voltsede i myn- dighed og kraft med den oprnrte natur rundt om hamn”. ”Det er et ganske overardendligt smukt resultat at over-I ferelsen av lbsens Terje Vigen til film har givet”, skrev Köbenhavn som ansåg att ”man har det intryk at hvad der, teknisk og kunst- nerisk set, har kunnet ofres, for at gare Terje Vigen til en forste ragns film, det er blevet ofret”. Victor Sjöström har i Nhovedrollen vundet en stor kunstnerisk seger”, skrev Vort Land, ”hans Terje Vigen glemrner man sent” h- men han ”har ogsaa i denne film udfoldet de bedste sider av sin store talent som iscensetter og fremtryllet en serie billeder av overordentlig stor virkning. 1(JBSElIVl-EIIA! På grund av de stora kostnaderna för denna film höjes biljettpriserna till 75, 50 och 35 öre. Färstklassig Orkestermusik under ledning ar Musikianiunkare lohn Boman. ”Men hvis den gamle digter hade – Linköping 1.917, Nos Befgvans Bokrryckeri. . Maud-m-