glver föreställning à a alla ll Elli llllshyn söndagen den 2-4,-å maj kl.l 8,l5 em.. (OBSJ Varje föreställning raeker B timmar). Det har nu lyckats oss att bjuda vår ärade publik det storaI Iller uu. stramar personer och medverka l (latavänlensdyrastr lll Nobelpristagaren Henryk Sienkievvicz7 historiska roman Que Vadis är ett av världslitteraturens mäst berömda arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 s rak, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. V Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: kejsar N ere i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym och feg, gunstlingen Tigellinus, som kallblodigt pä tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästabudets säng och glam låter livs- andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som kontrast mot dem. de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande fackler yi- Neros trädgärdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det segervissa i sin tro. Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade ukristianerna”, vilka offras inför Neres grymma ögon. Man ser med spänning Ursus, kamp med. tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Man fär en verklig förnimmelse av faserna när jättebranden härjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals äskädare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrspannen. En film, vars lov sjunges l över hela världen. r Monopol för denna Biografteater. Talande ord av Stoekholmspressen vid denna Que Vadissdramatiserings urpremiar Socialdemokraten den 5 april. ”Que Sladis?” på biografduken. På Odéensalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i går en filmdramatisering av, Sienkievviczs mästerverk ”Que Vadisfå”.l .Man må vara hur .stor motståndare som hälst till biografdramatiken, men inför en sådan bildserie som denna måste man erkänna, att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. PDe starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyriurn under lejonen å den stora cirkusarenan och som brinnande beckfackler vid Neros stora fest äro här medtagna. Den storslagna bildserien, sem från och med i morgon kommer att dagligen för-evisas i. Odeensalen, bör ses av alla. v k Sr. Morgorlbladet den 8 april. ”Que Vadis?” på biograf. Sedan några dagar visas å Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz7 gripande froman med motiv frånW kejsar Neres för- följelser mot de kristna ”Que Vadis?” y -Den, som läst boken, går inte till en biograf i hopp om att få ett-djupare intryck avhandlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och em någon hyst ett sådant hopp, går han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen på duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. ” Sienkievvicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu på duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakomberna m. m. In- trycket är varaktigt. i Stockholm. . yiStockholans-Ticlrrmgea den 5 april. Den kinemategrafiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandetI av en dramatisering av Sienkiewiczy berömda roman ”Que Vadisr.266 för filmen. Få, litterära mästerverk torde väl också mera lampa sig för kinematografens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbarhet och tidstrogenhet sem prepertienernas väldighet och regi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nått Stockholm. i I f Den inspelad i och utanför Rem av det italienska filmbolaget Cines. Att intet spar-.its för att få dramatise- ringen så fulländad ech-sterartad som möjligt, förstår man då det uppges att inspelningen kostat. icke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten på filmen torde dock bli mång- dubbelt detta belopp. Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikenst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka Vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till ett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnimmelse av faserna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly ivan- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den väldiga cir- kus, större än vårt Stadion och tidstroget uppbyggtjust för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianernafi vilka offras inför Neros grymma, ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia pä sin rygg. , I Oändligt vackra motivi Roms närhet, kinemategraferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. . X. X. l . ” i Trots filmens dyrbarhet och längd (2,300 meter) äro bljettpriserna endast heta plats 75 öre, 2:elra plats 60 öre. Barn äga ej tillträde. i Vördsamt WH A Elm Programböcker l0 öre. Umeå 19,14, A.-B. Umeå Tryckerier.