glver föreställningar åx – , Teatersalngsni Bredhy” I I onsdagen den 207maj kl. 8,15- em. fllmllmmlllllttlllt l t iller llll llullelllrltlltgrtll lltllffll iltfttlfllllfl. 5, personer och fejan medv fria .i alla världen; dyrast 1.lilirskådespel.- x Nobelpristagaren Henryk Sienkievvicza historiska roman Quo Vadis är ett av världslitteraturens bmast berömda arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 språk har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: rkejsar Nero i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym och feg, gunstlingen Tigellinus som kallblodigt på tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästabudets sång och glam låter livs- andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon7 och som brinnande facklor i Neros trädgårdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa (OBSJ Varje föreställning räcker 3 timmar). har nu lyckats oss att bjudavår ärade publik det stora det segervissa i sin tro. Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianerna”, vilka offras inför Neros grymma, ögon. 1 u I. 7 . ,. i. . .Man sei med spanning .Ursus kamp med tjuren,.som bar den nakna Lygla pä sin rygg. Man fal en verklig fornimmelse av faserna nar jattebranden harjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals åskådare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrspannen. En film, vars-:lov sjunges över hela världen. Monopol för denna Biografteater. Talande ord av StockhoImspresse-n vid denna Quo Vadis-dramatiserings iir-premiär i Stockholm. i Socialdemokraten den 5 april. ”Que Vadis?” på biografduken. På Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i går en filmdramatisering av Sienkiewiczs mästerverk ”Quo Vadis?”. Man må vara hur stor motståndare som hälst till biografdramat-iken, men inför en sådan bildserie som denna mäste man erkänna, att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande .som man gärna kan begära. skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen å den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odéonsalen, bör ses av alla. SU. Morgonbladet den 8 april. ”Que Xladisäm på biograf. Sedan några dagar visas å Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz, gripande roman med motiv från kejsar Neros för- följelser mot de kristna ”Que Vadis3” Den, som läst boken, går inte till en biograf i hopp om att få ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon hyst ett sådant hopp, gär han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen på duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. i Sienkiewicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu på duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakomberna m. m. In- trycket är varaktigt. De starkaste och mest upp- Å Stockholms-Tidningen den 5 april. Den kinematografiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av SienkieWicz7 berömda roman ”Quo Vadisizf6 för filmen. Få litterära mästerverk torde väl också mera lämpa sig för kinematografens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbar-het och tidstrogenhet som proportionernas väldighet och regi- konstens storhet. . Filmen har redan gjort sitt segertåg genom Världen och nu nätt Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget Cines. Att intet sparats för att få dramatise- ringen så fulländad och storartad som möjligt, förstår man då det uppges att inspelningen kostat icke mindre än 3 millioner francs. Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till Iett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnimmelse av faserna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly i van- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den väldiga cir- kus, större än vårt Stadion och tidstroget uppbyggt just för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianernafg vilka offras inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus, kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Oändligt vackra motiv i-Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. Trots filmens dyrbarhet och längd (2,300 meter) äro biljettprisema endast 1:sta plats 75 öre, 2:dra plats 60 öre. sam äga ej tillträde. Vördsamt Program böcker 10 öre. Umeå 1914., A.-B. UmeåJ Tryckerier.. Förtjänsten på filmen torde dock bli mång- I dubbelt detta belopp. x