– W l alm su ml tisdagen den 26 lgmaj” kr 8,:5 em. OBS! Var-e föreställnin raeker två Xoehen halv timmar. å 9 I I, Vi äro härmed i tillfälle att bjuda den ärade publken det storartade perse, medvlta i är: 0811 i 3 alla världens dyrast eicn fil Irlärderl- , Nobelpristagaren Henryk Sienkievvicz7 historiska roman Que Vadis är ett av världslitteraturens mäst berömda arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 språk, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: SVAR EVA: kejsar Nero i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym. och feg, gunstlingen Tigellinus, som kallblodigt på tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästabudets säng och glam låter livs- ) andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgårdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det seger-vissa i sin tro. I , k Man ryser, när ett 80-tal lejon släppas lösa-mot de i bakgrunden samlade ”kristianernafg vilka offras inför Neros grymma ögon. Man ser med spänning Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Man får en verklig förnimmelse av faserna när jättebranden härjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man sery den väldiga cirkus, besatt av tusentals åskådare, o mellan fyrsp annen. En film, vars lov sjunges över hela världen. , Monopol för denna Biografteater. Talande ord av Stockholmspressen vid denna Que Vadisedrarnatiserings urpremiär i Stoekholm. I Socialdemokraten den 5 april. c121.10 Xlaclisåm på biografduken. På Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i går en filmdramatisering av SienkieWiczs mästerverk ”Que Vedis?”. Man må vara hur stor motståndare som hälst till biografdramatiken, men inför en sådan bildserie som denna måste man erkänna. att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen å den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro här medtagna. – Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odéonsalen, bör ses av alla. Sv. Morgoabladel (len april. ”Que Vadis?” på biograf. Sedan några dagar visas å Odéonsalen, Brunkebergs- v gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz, gripande roman med motiv från kejsar Neros för- följelser mot de kristna ”Que Vadis?” Den, som läst boken, går inte till en biograf i hopp om att få1 ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon hyst ett sådant hopp, går han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen på duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den måst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. Sienkiewicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna -martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu på duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakomberna m. m. In- trycket är varaktigt. Stockholms-Tidningen den 5 april. Den kinematografiska konsten kan med skål sägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av Sienkieivicz, berömda roman ”Que Vadis?u för filmen. Få litterära mästerverk torde väl också mera lämpa sig för kinemategrafens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbarhet och tidstrogenhet som proportionernas väldighet och fregi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nått Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget Cines. Att intet spara-ts för” att få dramatise- ringen så fulländad och storartad som möjligt, förstår man då det uppges att inspelningen kostat icke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten på filmen torde dock bli mång- dubbelt detta belöpp. Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till ett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnirnmelse av faserna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly i van- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den väldiga cir- kus, större än vårt Stadion och tidstroget uppbyggt just för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade ukristianerna”, vilka offras inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Oändligt vackra motivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. .f Trots filmens dyrbarhet öch ängd (2,300 meter)v är blljettpriset f endast 50 öre. Barn äga ei Itillträde.. Vördsamt Prcgram böcker iQ öre. Umeå 1914., .SL-B. Umeå. Tryckerier. ch följer de vilda kapplöpningarna