i V fl :enx il giver föreställningar å i Siwllkaleln FIJi-Hàrnrmrs ” , lördagen den IB i maj kl.. Blåa (oss: Det har 5, I personer och men illa lata värlens ryms lil Varje föreställning räcker 3 timmar). nu lyckats oss att bjuda var ärade publik det stora ttrtll lltltälli lltlllllfllllfl. M Nobelpristagaren Henryk Sienkievvicz7 historiska roman Quo Vadis är ett av världslitteraturens mäst berömda arbeten. Spritt i otaliga. exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 spräk, har det nu i denna dramatiseringför filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: kejsar Nero i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym och feg, gunstlingen Tigellinus, som kallblodigt pä tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästabudets- säng och glam later livs- andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgärdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det seger-vissa i sin tro. Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianernafg vilka offras inför Neros grymma ögon. = Man ser med spänning Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia pä sin rygg. Man fär en verklig förnimmelse av faserna när jättebranden härjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals äskädare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrspannen. En film, vars lov sjunges över hela världen. Monopol för denna Biografteater. Talande ord av Stoekholmspressen vid denna Quo Vadisedramatiserings urpremiär i Stoekholm. Socialdemokraten den 5 april. ”Que Vadis?” på biografduken. På Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i gär en filmdramatisering av Sienkiewiczs mästerverk ”Que Vadis3”. Man mä vara hur stor motståndare som hälst till biografdramatiken, men inför en sädan bildserie som denna mäste man erkänna, att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var sä verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen ä den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest Iäro här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen föjrevisas i Odéonsalen, bör ses av alla. Sv. Morgonbladet, den 8 april. ”Quo Vadis?” på biograf. Sedan nägra dagar visas ä Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wiczl gripande roman med motiv frän kejsar Neros för- följelser mot de kristna ”Quo Vadis2” – Den, som läst boken, gär inte till en biograf i hopp om att fä ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon hyst ett sådant hopp, gär han hem troligen gäckad. Dock mäste erkännas, att i detta fall framställningen pä duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. Sienkievvicz hark mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu pä duken, rsäsom, Roms ,brand, de kristna och de vilda djuren pä cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakomberna m. m. In- trycket är varaktigt. I Stockholms-Tidningen den 5 april. Den kinematografiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av Sienkievvicz7 berömda roman ”Quo Vadis?u för filmen. Fä litterära mästerverk torde väl också mera lämpa sig för kinematografens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fräga om uppsättningens dyrbarhet och tidstrogenhet som proportionernas väldighet och regi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nätt Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget Gines. Att intet sparats för attfä dramatise- ringen sä fulländad och storartad som möjligt, förstår man det uppges att inspelningen kostat icke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten på filmen torde dock bli mäng- dubbelt detta belopp. w Vad man främst mäste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fätt fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå. till ett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och pä cirkus. Man fär en verklig förnimmelse av faserna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly i van- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende näs dock, när man ser den väldiga cir- – kus, större än värt Stadion och tidstroget uppbyggt just för inspelningen, besatt av tusentals äskädare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa. mot de i bakgrunden samlade ukristianerna”, vilka offras inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus, kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. – Oändligt vackra motivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. Trots filmens dyrbarhet loch längd (2,300 meter) äro bljettpriserna endast 1:stalplats 75 öre, 2:dra plats 60 öre. Barn äga ej tillträde. Vördsamt Pregrarnböcker 10 öre. IUmeå. 191.4, A.-B. Umeå. Tryckerier;