giver fö res-tålp n l ngar à [la-d mlil arsalu en-fi–liirn Kristi Himmelsf mst g kr. 8,15 em. (OBSJ Varje föreställning räcker B timmer). Det har nu lyckats oa-ssb att bjuda .vår ärade puhllk det stora i L. obelpristagaren Henryk Sienkievvicz1 historiska roman Quo Vadis ett av världslitteraturens mast beromda arbeten. Spritt 1 otaliga exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 språk, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigandekraft och verkan. Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: kejsar Nero Di sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym. och feg, gunstlingon Tigellinus, som kallblodigt pa tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällnin-gens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästabudets säng och glam låter livs- andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, Och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgårdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt Vliv bevisa det segervissa i sin tro. Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianerna”, vilka offras inför Neros grymma ögon. n I. – n . 1 J . – y 1 .- 7 f ” 0 ” – i Man sei med spänning Disus kamp med tjuren-.som bai den nakna Lygia pa sin rygg. Man far en verklig forninnnelse av faserna nar jattebranden härjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals åskådare, och följer de vilda kapplöpningarna . mellan .fyrsp annen. En film, Vers lov sjungas över hela världen. i Monopol för denna Biografteeter. Talande ord av Stoekholmspressen vid denna Quo Vadis-fdramatiserings urpremiär i Stoekholm. Socialdemokraten den 5 april. ”Que Vadis?” på biegraicluken. På Odeonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i går en filmdramatisering av Sienkiewiczs mästerverk ”Quo VadisW. Man må vara hur stor motståndare som liälst till biografdramatiken, men inför en sådan bildserie som denna måste man erkänna, att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen å den stora cirkusarenan och som-brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro .här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med imorgon kommer att dagligen föl-evisas i Odeonsalen, bör ses av alla. So. Mm-gonbladet den april. ”Que Vadiswflpå biograf. Sedan några dagar visas å Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wiczg gripande roman med motiv från kejsar Neros för- följelser mot de kristna ”Quo Vadis2” Den, som läst boken, går inte till en biograf .i hopp om att få ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon , hyst ett sådant hopp, går han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen pä duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. SienkieWicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu på duken,lsåsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna ikatakomberna in. mf In- trycket är varaktigt. X Stockholms-Tidningen den 5 april. Den kinematografiska konsten kan med skålsägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av Sienkievvicz7 berömda roman ”Que Vadis?” för filmen. Få litterära mästerverk torde väl också mera lämpa sig för kinematogirafens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbarhet Och tidstrogenhet som proportionernas väldighet och regi- konstens storhet. I Filmen har redan gjort sitt segertåg genom ”världen och – nu nått Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget Cines. Att intet spara-ts för att få dramatise- ringen så fulländad och storartad som möjligt, förstår man ldet uppges att inspelningen kostat icke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten på ”filmen torde dock bli mång- dubbelt detta belopp. I Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan även förmått ingjiita liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till ett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnimmelse Xav fasorna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly ivan- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den väldiga cir- kus, större än vårt Stadion och tidstroget uppbyggt just för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianerna”, vilka offras inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg, b Oändligt vackra motivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. Trots filmens dyrbarhetoch längd (2,300 meter) äre1 blljettprlserna endast heta plats 7,5 öre,.12:dra plats 60 öre. am äga ej tilträde, Vörsamt Ktm .mm Programböoker ll) öre. Umeå 1914,, …y-B. Umeå nyare-ner.