giver föreställning à , G dtemplarsalu entleme tsräs- fre” gen den 2233mj3 får (0883! Varje föreställning räcker B timmar). et har nu lyckats oss att bjuda vårF ärade publik det stora Nobelpristagaren Henryk SienkieWicz, historiska roman Quo Vadis är ett av världslitteraturens mast berömda arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, Översatt till mer än 30 språk, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. Livslevande b trader oss här den döende antiken och dess blodfyllda -Vskräckvälde till mötes: kejsar Nero i sitt storhetsvansinne och 1 sin falska patos, grym och feg, gunstlingen Tigellinus, som kallblodigt på tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst; den fint bildade Petronius, som under gästabudets sång och glam låter livs- andarna. flykta, den blodfull Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgårdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det segervissa i sin tro. Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de .i bakgrunden samlade akristianerna”, vilka offras inför Ner-os grymma Ögon. Man ser med spänning Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Man får en verklig förnlmmelse av fasorna när jättebranden härjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals åskådare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrsp annen. En film, vara lov sjungas över hela världen. i Monopol för denna Biografteater. l Talande ord av Stoekholmspressen vid denna Que Vadissdramatiserings urprerniar IS0cioildemokrozten den 5 april. ”Que Vadis?” på biografduken. På O-deonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades fi går en filmdrainatisering av Sienkievviczs mästerverk ”Quo Vadis2″. Man må vara” hur stor motståndare som hälst till biografdramatiken, men inför en sådan bildserie som denna måste man erkänna. att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odeonsalen, bör ses av alla: Sv. Morgonbladet den 8 april. ”Que Sladis?” på biograf. Sedan några dagar visas å Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz, gripanderoman med motiv från kejsar Neros för- följelser mot de kristna ”Que Vadisi246 I v Den, som läst boken, går inte till en biograf i hopp om att få ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon hyst1 ett sådant hopp, går han hem troligen gäckad. mDock måste erkännas, att i detta fall framställningen på duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det- är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. Sienkiewicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu på duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakomberna ni. m. In- trycket är varaktigt. (Stockholm. Stockholans-Tidningen denlö april. Den kinematografiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genbm skapandet av en dramatisering av Sienkievvicz, berömda roman ”Quo Vadis?CL för filmen. Få litterära mästerverk Itorde väl också mera lämpa sig för kinematografens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbarhet och tidstrogenhet som proportioner-nas väldighet och regi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom ”världen och nu nått Stockholm. I ” Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget Oines. Att intet sparats för att få dramatise- ringen så fulländad och storartad som möjligt, förstår man då det Iuppges vatt inspelningen kostat icke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten på filmen torde dock bli mång- dubbelt detta belopp. Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i .statisterna vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till ett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnimmelse av fasorna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly ivan- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den väldiga cir- kus, större än vårt Stadion och tidstroget uppbyggt-just för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianei”11a”, vilka offras .inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus, kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Oändligt vackra motivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. Trots filmens dyrbarhet och längd (2,300 meter) äro biljettprisernà endast heta plats 75 öre, läktaren 60 öre. Barn äga ej tillträde. Vördsa qt Programbösker m öre. Y Umeå 191.4, A.-B. Umeå Tryckeri-er.