Eäkvl ” i giver förestälningar å llnmmunalhrsrel i]ll[1″anmallng;u onsdagen den I3 maj ikl.. 8,15 em. Y (OBSJ Varje föreställning raeker 3 timmar). Det har nu lyckats oss att bjuda vär ärade publik det stora Pilminmuliarinl i 5 utter nu lluhelprisnlrer lltlllllll lltällltlilltz. 5,0 personer och 30 4:indianaj alla världens dyraste lilmskådespel. ”i Nobelpristagaren Henryk Sienkilevvicz7 historiska roman Que Vadis är ett av världslitteraturens måst berömda arbeten- Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 språk har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: kejsar Nero i sitt storlietsvansinne och i sin falska patos, grym. och feg, gunstlinoren Tigellinus som kallblodigt på tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningensbstund trycker7 svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästabudets sång och glam låter livs- andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans äfåkade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som- kontrast mot dem de enkla kristianerna, Vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande .fack-ler. i Neros tradgardar oskyldigt lida för tyrannens illgårningar och med sitt liv bevisa det segervissa i sin tro. zinigäa Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade akristianerna”, vilka offras inför Neres grymma ögon. Man ser med spänning Ursus kamp med tjuren, som bai den nakna Lygia pa sin rygg. Man får en verklig förniminelse av fasorn fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. a när jättebranden härjar staden, när folkmassorna Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals åskådare, och följer de vilda .kapplöpningarna mellan fyrsp annen. En film, vars lov sjunges över hela världen. Monopol för denna Biografteater. Talande ord av Stoekholmspressen vid denna Que Vadis-fdramatiserings urprerniär i Stoekholm. x Socialdemokraten elen 5 april. ”Quo Vadis?” på biografduken. På Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i går en filmdramatisering av Sienkiewiczs mästerverk ”Que Vadis?”. Man må vara hur stor motståndare som hälst till biografdramatiken, men inför en sådan bildserie som denna måste man erkänna. att det är en triumf för kinematogra-1 fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen å den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odconsalen, bör ses av alla. So. Morgonbladet den 8 april. ”Que Sladisäw på biograf. Sedan några dagar visas å Odeonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz7 gripande roman med motiv från kejsar Neros för- följelser mot de kristna ”Que Vadis?u Den, som läst boken, går inte till en biograf i hopp – om att få ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon hyst ett sådant hopp, går han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta Pfall framställningen på duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den måst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. SienkieWicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu på duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakemberna m. m. In- trycket är varaktigt. Barn äga ej tillträde. vördsamisjögmn a cam .,Innl,w Juan.” Stockholms-Tidningen den 5 april. Den kinematografiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av Sienkievvicz, berömda roman ”Que Verdist6 för filmen. Få litterära mästerverk torde väl också mera lämpa sig för kinematografens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbarhet ocli -tidstrogenhet som preportienernas väldighet och regi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nått Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget- Oines. Att intet sparats för att få dramatise- ringen så fulländad och sterartad som möjligt, förstår man då det uppges att inspelningen kostat icke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten på filmen torde dock blimång- dubbelt detta belopp. Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till ett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnimmelse av faserna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly ivan- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den. väldiga cir- .kus, större än vårt Stadion och tidstreget uppbyggtjust för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- 1.pas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianerna”, vilka offras inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. i i ” Oändligt vackra -motivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. Trots filmens dyrbarhet och längd (2,300 meter) äro biljettpriserna endast 75 öre i salongen, 60 öre à läktaren. Programböcker 10 öre. lssdn. Umeå 1914, A.-B. Umeå Tryckerier. B II; 1,21:in