vv lv] in: .. giver föreställningar å y lludftemplarsalun-geni Nnrrliysiär fredagen den l51maj k. 8,15 em. (088.1 Varje föreställning räeker 3 tirnnmar).4 Det narinu, lyckats oss att bjuda vär ärade pubik det stora n metlv illa , i rsoner och ella världens [lyrasltl lilnsiåiespe aan i t alla n ramnissan litriiill iirlillltlilltl. Nobelpristagaren Henryk Sienkievvicz7 historiska roman Que Vadis är ett av världslitteuraturens mäst berömda arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, Översatt till mer än 30 spräk, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: kejsar Nero i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym och feg, gunstlingen Tigellinus, som kallblodigt på tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästa-budets säng och glam later livs- andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgårdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det seger-vissa i sin tro. Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianernaå vilka offras inför Neros grymma ögon. Man ser med spänning Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Man fär en verklig förnimmelse av faserna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. .när jättebranden härjar staden, när folkmassorna Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals åskådare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrspannen. En film, vars lov sjungas över hela världen. Monopol för denna Biografteater. i Talande ord av Stoekholmspressen vid denna Quo Vadisedramatiserings urpremiär i Stoekholm. Socialdemokraten den 5 april. ”Que Vadis?” på biogratduken. Pä Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i går en filmdramatisering av Sienkiewiczs mästerverk ”Que Vadisw. Man må vara hur stor motståndare som hälst till biegrafdramatiken, men inför en sådan bildserie som denna måste man erkänna, att det är en triumf för kinemategra- fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen ä den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neres stora fest äro här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odeonsalen, bör ses av alla. Sv. Morgorlblddet den 8 april. ”Que Vadis?” på biograf. Sedan nägra dagar visas ä Odéensalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz7 gripande roman med motiv från kejsar Neres för- följelser mot de kristna ”Que Vadis?” Den, som läst boken, gär inte till en biograf i hopp om att få ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon hyst ett sådant hopp, går han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen på duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. Sienkiewicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu pä duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakemberna m. m. In- trycket är varaktigt. Stockholms-Tidningen der)I 5 april. Den kinematografiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av Sienkievvicz, berömda roman ”Que Vadisieu för filmen. Få litterära mästerverk torde väl ocksåV mera lämpa sig för kinemategrafens ändlösa möjligheter än justW denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbarhet och tidstregenhet som proportionernas väldighet och regi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nätt Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rem av det italienska filmbolaget Gines. Att intet sparats för att få dramatise- Hängen så fulländad och storartad som möjligt, förstår man da det uppges att inspelningen kostat icke mindre än 3 – millioner francs. Förtjänsten på filmen torde dock bli mång- dubbelt detta belopp. v Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikenst, som fullt tidstroget icke blott fätt fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till ett par tre tusen.N Storartade äre scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnimmelse av faserna, när jättebranden härjade staden, när felkmassorna fly i van- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den väldiga cir- kus, större än vårt Stadion och tidstreget uppbyggtjust för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianernaLS vilka effras inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus1 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Oändligt vackra metivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. Trots filmens dyrbarhet och längd (2,300 meter) äro biljettpriserna endast 75 öre i salongen, 60 öre ä läktaren. Barn äga ej tillträde. en 8: Caress-mn.. Vördsamt S] man!www annual Programböcker 10 öre. Umeå, 1914, A.-B. Umeä Tryckerier.