Vv-V -Å rv Y m w. giver föreställningar å ”lllemllarsalinn i Nnrrlyslnr söndagen den I7 maj k 8 em. (01351I Varje föreställning räeker B timmar). Det har nu lyckats oss att bjudavàr ärade publik det stora Jtte-Skädespe in n nobelpristagaren rann :saraaa flllllllllllllllllltllllg l i 5,00 personer och ,30 medverka i della värdens dyraste lilnsliådetpel. Nobelpristagaren Henryk Sienkiewicz, historiska roman Que Vadis är ett av världslitteraturens mäst berömda, arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 spräk, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan”.- Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: kejsar Nere i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym och feg, gunstlingen Tigellinus, som kallblodigt pä tyrannens order sticker Rem i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petrenius, som under gästabudets säng och glam läter livs- andarna flykta, den bledfulle”Vinieius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgärdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det segervissa i sin tre. ” Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade akristianerna”, vilka offras införfN-eros grymma ögon. Man ser med.I spänning Ursus7 ikamp med tjuren, som bär den nakna Lygia pä sin rygg. Man fär en verklig förnimmelse av faserna när jättebranden härjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals äskädare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrspannen. En aim; . Monopol för denna vars lov sjunges Bio r ft t r. över hela världen. g a ea e l n l A v:IV-:IRIÄlånar–V ”II-ng 1 lmmwwvaygm . Talande ord av Stoekholmspressen vid denna Que vadissdramatiserings urpremiär i Stockholm. – Socialdemokraten den 5 april. Stockholms-Tidningen den 5 april. ”Quo vadisiw på biograiduken. . På. Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i gär en filmdramatisering av Sienkiewiczs mästerverk ”Que Vadis?”. Man mä vara hur stor motståndare som hälst till vbiegrafdrarnatiken, men inför en sådan bildserie som denna mäste man erkänna, att det är en triumf för kinemategra- fien. Framställningen var1 sä verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen ä den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro här medtagna. Den storslagnajbildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odéensalen, bör ses av alla. Sr). Morgonbladel den 8 april. – ”Que Vadis?” på biograf. Sedan nägraV dagar visas ä Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz, gripande roman med motiv från kejsar Neros för- följelsei- mot de kristna ”Que Vadis?” Den, som läst boken, gär inte till en biograf i hopp om att fä ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon , hyst ett sädant hopp, gär han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen pä duken säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. Sienkievvicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu pä duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren pälcirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakemberna m. m. In- trycket är varaktigt. Den kinematografiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av Sienl-:ievvicz7 berömda roman ”Que Vadis2” för filmen. Fä litterära mästerverk torde väl också mera lämpasig för kinemategrafens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord sävälli fråga om uppsättningens dyrbar-het och tidstrogenhet som proportionernas väldighet och regi- konstens storhet. l Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nätt Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget Cines. Att intet sparats för att få dramatise- ringen sä fulländad och storartad som möjligt, förstår man dä det uppges att inspelningen kostat icke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten pä filmen torde dock bli mång- dubbelt detta belopp. – Vad man främst mäste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan,även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis pä cirkus, säkert uppgå. till .ett par tre tusen. Storartade äre scenerna vid Roms brand och pä cirkus. Man fär en verklig förnimmelse av faserna, när jättebranden härjade staden, när felkmassorna fly ivan- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende näs dock, när man ser den väldiga cir- kus, större än värt Stadion och tidstreget uppbyggt just förl inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade ”kristianerna”, vilka offras inför Neres grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus5 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Oändligt vackra motivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom- en hel del andra detaljer att öka filmens Värde. X. X. Trots filmens dyrbarhet och längd (2,300 meter) äro biljettpriserna endast 75 öre i salongen, 60 öre å. läktaren. Barnäga ej tillträde. Programböcker 10 öre. Vördsamt 8: Carlsson.. s. WW mikämlg 4 wmmml,,, Å V r A t? i :VA E Umeå, 1914, A.-B. Umeå Tryckerier. l