glver föreställning à lördagen den 23 imaj lcl.. System). q (OBSJ Varje föreställning raeker 3 timmar). Det har nu lyckats oss att bjuda vår ärade publik det stora fllmll medverka. l lilla .världendyrastsliflmskåles mullsalnl l l alla av llolamnl Vi lila min saraaa. personer och 30 P lejon I Nobelpristagaren Henryk Sienkiewvicz” historiska roman Que Vadis är ett av världslitteraturens mäst berömda arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, översatt till mer än 30 spräk, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfyllda skräckvälde till mötes: kejsar Nero i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym ochfeg, gunstlingen Tigellinus, som kallblodigt pä tyrannens order sticker Rom i brand Och till sist i vedergällningens stund trycker svär- det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under gästabudets säng och glam later livs- f andarna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och Som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgårdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det segervissa i sin tro. Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de i bakgrunden samlade ffkristiaiierna”, vilka offras inför Neros grymma ögon. Man ser med spänningiUrsus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia pä sin rygg. Man fär en verklig förnimmelse av faserna när jättebranden härjar staden, när folkmassorna fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals äskädare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrsp annen. Enfilm, vars lov sjunges över hela världen. Monopol för denna Biografteater. Talande ord av Stockholmspressen vid denna-Que Vadis-fdramatiserings urpremiär i Stockholm. Socialdemokraten den 5 april. ”Que vadis?” på biograiduken. På” Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i gär en filmdramatisering av Sienkievviczs mästerverk aQue Vadisfl”. Man mä vara hur stor motståndare som hälst till biografdramatiken, men inför en sådan bildserie som denna , måste man erkänna, att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var sä verklighetstrogen och levande som man gärna kan begära. De starkaste och mest upp- skakande scenerna, såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen ä den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odeonsalen, bör ses av alla. Sv. Morgoabladet den 8 april. ”Que Vadis?” på biograf. Sedan nägra dagar visas ä Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmdramatisering av Nobelpristagaren Sienkie- Wicz7 gripande roman med motiv från kejsar Neros för- följelser mot de kristna fQuo Vadis?” Den, som läst1 boken, gär inte till en biograf :i hopp om att få ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen. kunnat giva, och om någon hyst ett sådant hopp, gär han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen pä duken r säkert överträffar de flestas förväntningar. Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna och bäst inspelade bild som visats i Stockholm. Sienkievvicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och de kristna martyrernas lidanden. En stor del av d-e mest spännande scenerna framställas nu pä duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren pä cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakomberna m. m. In- trycket är varaktigt. Stockholms-Tidningen den 5 april. Den kinematografiska konsten kan med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandet av en dramatisering av Sienkievvicz, berömda roman ”Quo Vadisl” för filmen. Fä litterära mästerverk torde väl också mera lämpa sig för kinematografens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbarhet och tidstrogenhet som proportioner-nas lväldighet och regi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nätt Stockholm. , i Den är inspelad i och utanför Rom av det italienska filmbolaget Cines. Att intet sparats för att få dramatise- ringen sä fulländad och storartad som möjligt, förstår man då, det uppges att inspelningen kostat ricke mindre än 3 millioner francs. Förtjänsten pä filmen torde dock bli mång- dubbelt detta belopp. . l Vad man främst mäste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fätt fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå. till ett. par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och pä cirkus. Man får en verklig förnimmelse av faserna; när jättebranden härjade staden, när folkmassorna flyivan- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende näs dock, när man ser den Väldiga cir- kus, större än värt Stadion och tidstroget uppbyggt just för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 30-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade Mkristianerna”, vilka offras inför Ner-os grymma ögon, och slutligen med, spän- ning ser Ursus, kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Oändligt vackra motivi Roms närhet, kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. Trots filmens dyrbarhet och1 längd (2,300 meter) äro blljetrpriserna endast lzsta plats ”75 öre, 2:dra plats 60 öre. Barn äga ej tillträde. – Pianammaäå. – Programbäcker 10 öre. Umeä 1914-., .A,-B. Umeå. Tryckerier.