l A ,.,,IIAV Ilivi E BEG I BIUGRAFEN giver föreställningar à , W i ” Teatersalen-genlll-ä n näs fredagen den y8 och lördagen den 9 maj kl. 8, .ao e. m. (OBSJ Varje föreställning -räeker 2 oeh en halv timme). Det har nu lyckats oss att bjuda vår ärade Qpublik det stora atte-S kådespel et nun ms. Fllmllnmuliserlnl i 6 ulller uu nobelpristagaren llEllllllll SltlllllElvlltl. 1717 Åk I., 5,000 personer och 30 lejon ef AlillllsJstàllellel.- r , Å .é i a,- …i-:Wthh-l. f, – .ewa ägg.,ng V anw X. Nobelpristagaren Henryk Sienkiewicz7 historiska roman Quo Vadis är ett av världslitteraturens måst berömda arbeten. Spritt i otaliga exemplar utöver hela världen, Översatt till mer än 30 språk, har det nu i denna dramatisering för filmen funnit ett levande uttryck av överväldigande kraft och verkan. Livslevande träder oss här den döende antiken och dess blodfylldnaJ skräckvälde till mötes: kejsar Nero i sitt storhetsvansinne och i sin falska patos, grym och feg, gunstlingen Tigellinus, som i i kallblodigt på tyrannens order sticker Rom i brand och till sist i vedergällningens stund trycker svär- Å L l Ä det i sin härskares bröst, den fint bildade Petronius, som under -gästabudets sång och glam låter livs- andårna flykta, den blodfulle Vinicius och hans älskade, den guldlockiga furstedottern Lygia, och som kontrast mot dem de enkla kristianerna, vilka som värnlösa byten för arenans vilda lejon och som brinnande facklor i Neros trädgårdar oskyldigt lida för tyrannens illgärningar och med sitt liv bevisa det segervissa i sin tro. q j i i . i . Man ryser, när ett 30-tal lejon släppas lösa mot de- 1 bakgrunden samlade ”ki-istianerna”, vilka offras inför Neros grymma ögon. Man ser med spänning Ursus7 kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. Man får en verklig förnimmelse av fasorna när jättebranden härjar staden, när folkmassorna A mVVr-vnnwww – mr lAM fly i vanvett och palatsen ramla i ruiner. Man ser den väldiga cirkus, besatt av tusentals åskådare, och följer de vilda kapplöpningarna mellan fyrspannen. En film, , . , Monopol för denna vars lov sjunges , I l -f Biografteater. ” över hela världen. lm Talande ord av I.Stoekholrnspressen vid denna Quo Vadisedramatiserings urpremiärli Stockholm. Socialdemokraten den 5 april. Stockholms-Tidningen den 5 april. ”Que Stadistc på biograiduken. På Odéonsalen, Brunkebergsgatan 3, förevisades i går en filmdramatisering av Sienkiewiczs vmästerverk ”Quo Vadis3”. Man må vara hur stor motståndare som hälst till biografdramatiken, men inför en sådan serie som denna måste man erkänna, att det är en triumf för kinematogra- fien. Framställningen var så verklighetstrogen och levande som I man gärna kan begära. De starkastebch mest upp- skakande senerna såsom Roms brand, de kristnas martyrium under lejonen å den stora cirkusarenan och som brinnande beckfacklor vid Neros stora fest äro här medtagna. Den storslagna bildserien, som från och med i morgon kommer att dagligen förevisas i Odéonsalen, bör ses av alla. Sv. Morgonbladet den 8 april. ”Quo Kladisàw på biograf. Sedan några dagar visas å Odéonsalen, Brunkebergs- gatan 3, en filmsdramatisering av Nobelpristagaren S1enk1e- Wicz, gripande roman med motiv från kejsar PNeros för- följelser mot de kristna, ”Quo Vadis?” I Den, som läst boken, går inte till en biograf 1 hopp om att få ett djupare intryck av handlingen och de skildrade personerna än vad läsningen kunnat giva, och om någon hyst ett sådant hopp går han hem troligen gäckad. Dock måste erkännas, att i detta fall framställningen på duken säkert överträffar de flestas förväntningar. f Det är utan tvivel den mäst gripande, storslagna-”och bäst inspelade bild, som visats i Stockholm. Sienkiewicz har mästerligt skildrat denna förföljelse och der kristna martyrernas lidanden. En stor del av de mest spännande scenerna framställas nu på duken, såsom Roms brand, de kristna och de vilda djuren på cirkus, aposteln Petrus talande till martyrerna i katakomberna m. m. In- trycket är varaktigt. i Den kinematografiska konsten kanI med skäl sägas fira en verklig triumf genom skapandet,x av en dramatisering av Sienkiewicz7 berömda roman ”Quo Vadis3″ för filmen. Få litterära mästerverk- torde väl vxockså mera låmpa sig för kinematografens ändlösa möjligheter än just denna roman. I varje fall har denna filmsdramatisering slagit alla hittills- varande rekord såväl i fråga om uppsättningens dyrbar-het och tidstrogenhet som proportioner-nas väldighet och regi- konstens storhet. Filmen har redan gjort sitt segertåg genom världen och nu nått Stockholm. Den är inspelad i och utanför Rom af det italienska filmbolaget Cines. Att intet sparats för att få dramatise- ringen så fulländad ochlistorartad som möjligt, förstår man – då det uppges .att inspelningen kostat icke mi Ingre- än 3 millioner francs. Förtjänsten på filmen torde dock b imång- I dubbelt detta belopp. Vad man främst måste beundra är en hart när otrolig sakkunnig regikonst, som fullt tidstroget icke blott fått fram detaljerna, utan även förmått ingjuta liv i statisterna, vilka vid dessa tillfällen, exempelvis på cirkus, säkert uppgå till ett par tre tusen. Storartade äro scenerna vid Roms brand och på cirkus. Man får en verklig förnimmelse av fasorna, när jättebranden härjade staden, när folkmassorna fly i van- vett och palatsen ramla i ruiner. Höjdpunkten i historiskt sensationsavseende nås dock, när man ser den väldiga cir- . kus, större än vårt Stadion och tidstroget uppbyggt just för inspelningen, besatt av tusentals åskådare, följer kapplöp- ningarna mellan fyrspannen, ryser när ett 50-tal lejon släp- pas lösa mot de i bakgrunden samlade 66kristianerna”, vilka offras inför Neros grymma ögon, och slutligen med spän- ning ser Ursus, kamp med tjuren, som bär den nakna Lygia på sin rygg. I q Oändligt vackra motiv iRoms närhet kinematograferade med konstnärlig blick, bidraga förutom en hel del andra detaljer att öka filmens värde. X. X. 4 Trots filmens dyrbarhet och längd (2,300 meter) äro biljettprisernas endast 75 öre i salongengöO öre àV läktaren. tumult.-y B mar-…J Vi m V :i l Barn äga ej tillträde. I I h. A Vördsamt Sjögren & icalllsslonl m IBF). urin? – AVA V! A1 I I V A rs Umeå. 1914, A.-B. Umeå. Tryckerier. I 1 i 1.