llllll llllilllllflll bereder den ärade publiken, efter omsorgsfullt utvalda program, en aktuell och njutbar afton medelst Sveriges största ambulerande biograf P IW: ÄV .. . c I, , till inslth . .III de med slörsla omsorg utvalda programmen hemåt-kas: HEn turistfärd kana1vägen sToCKHoM-GfÖTEBORGfU Genom söoERTBLJE, oöTA och TROLLHÄTTE KANALER samt vyer från de viktigaste 4platserna under hela den 187 kilometer långa resan och dess 74 slussar, och få vi äfven tillfälle njuta af det storslagna skådespel, som uTroll- hilttefallenu erbjuda. bild: ”- -1- – Säskildt har Hr Eneqnist an- skaffat en bildserie kanalresan Göteborg -Stockholm, hvilken anländt direkt hit från filmsfabriken och som sålunda kom- mer att första gängen visas här. Endast Skellefteå Nya Tidn, skrifver om denna När damerna komma till styret. EN MÄNGD TOKROLIGA GALENSKAPER. Knskbocken bytes mot antomobilen. Vid järnvägsstationen. Rakt på mjölksnrran. Uudan med grönsakskärran.- Kull med sockerbagaren, i Öfver bamvagnarna. ewenwr I” .Kvinnan år 2,000 ”I Denna kvinnas krafter äro verkligen fenomenala och hon är i stånd att öfver- manna den allra starkaste karl. I hennes hem är dock förhållandet omvändt. Un- der det eljes mannen utomhus är sin hus- trus herre och naturlige beskyddare, men 7. Bort med velocipederna. Ned med lyktstolparna. . 9. Ikull med droskor och omnibusar. 10. Bort med byggnadsställningar. 11, Den vilda jakten. I 12. Ett beklagligt slut på leken. vanligen står under toffeln hemma, bön- faller här vår starka fru sin herre och ge- mål att blifva förskonad från straff, men erhåller efter minsta motsägelse hemma en massa stryk. ”Striden om .en kvinna”. KRIMINELLT SKÅDESREL I 13 tablåer. En fiskarflicka från Bretagnska kus:en spelar hufvndrollen i föreliggande gripan- de tragedi. Hon har gifvit sitt ord åt en ung fiskare i trakten. Denne senare blir offer för en neslig förbrytelse i det hans rivalw under en segeltur. som de gemen- samt företaga. söker undanskaffa honom. I sina låga försök att vid hemkomsten vil- seleda sina kamrater om rätta förhållan- det med den andres försvinnande blir han Ett fiskeläge vid Bretagnska kusten, En .dödsfiende Ett lyckligt par. På dunkla stigar. En utfärd till hafs. Ett brott utan vittnen. Hvad man såg från klippkrönet. v NPSÅPPNF till slut fullständigt slagen af det vittne, som nu uppträdde mot honom. Den man som han i rasande svartsjuka samvetslöst störtat i -hafvet, står lefvande. framför honom. Hans trolofvade hade äsett illgärningen från en klippa och ilat till hjälp. Hon hade hjältemodigt kastat sig ut i hafvet bland bränningarna och simmande 4 nått den .hjälpbehöfvande .FRAMSTÄLLNINGEN= 8. En dödsföraktande kvinnas beslut. 9. I sista stund. i 10. Räddad. 11. En fruktansvärd osanning. 12. Ett lefvande vittnesbörd. 13. Brottslingen, 14. Ett lyckligt par. Palermo och dess omgifningar PRAKTFULLT IMPONERANDE VYER. . Mont Pellegrina. Villa Tascais trädgårdar. Kungl. palatset. Kun-gl:1 palatset. Mont Reale. Katedralen. o NÅN-WNH s . – u. 6. Kapucinermun-k. Katakomber. 7. vi.. Anm). f 8. Likörförsäljare. ö. Efterfest-snart.. 9. Pretoriatorget. I 10. Ciaramellaspelare. .Militärlilä:ellsW Iröjder eller .när Dumbom N:o 395 inmönstrade. Årets stora komiska atraktion. Första cykelfärden ELLER EN MARTYR FÖR DETTA IliODERNA FORTSKAFFNINGSMEDEL. (Stormande skrattsalfvor.) detta nummer, återgifvande hela det in- tressanta sceneriet under kanalresan bör vara tillräckligt att tillförsäkra hr E. fullt hus vid sina föreställningar. För dem, som varit i tillfälle att i verkligheten göra turen Stockholm-Göteborg kanalvägen, bör denna bildserie verka upplifvande af ett angenämt reseminne och ät alla öfriga bör den kunna gifva en tämligen god före- ställning om hvad denna Sveriges utan :jämförelse 1härligaste och.,.bekvämaste tu- ristled har att bjuda. Vi tillråda att icke försumma detta tillfälle som nu bjudes att se ett verkligt fint biografprogram”. Ytterst i hafsbandet. På Kallskärs fågelkobbar. VÅRJAKT PÅ SJÖFÄGEL. Vid den sista stationen: hamn och koja på Kallskärs 3the-inland”. – Utsikter öfver kobbar och hav. – Affård med båt och vättar till en morgonjakt. – Vättarne nt- läggas framför en skyddande skjutskåre. – Fågel fäller bland sina förmodade ge- likar, skjutes och npptages. – Vid olika skårar, – Skilda slag af fågel bland vat- tarne. – Jakten afslutas med vättarnes upptagande. – .Återkomst med bytet, BLAND HÄCKANDE FÅGEL. En landstigning. w Typisk växtlighet — Ejderhona liggande på sina ägg. – En nykläckt ejderunge; – Ägg af skadefågla. såsom frut m. m. röfvas, och deras ålder -utrönes af deras sätt att sjunka i vatten. – o Grissla fångas 1 sin skrefva och släppes, få.. Halfvilda – En tillvaro fylld af faror: nyss kläck- ta, men ej dykkunniga ejdernngar i- öppen sjö. – Ejderreden uppsökas och dnnet in- samlas. – Solnedgång öfver haf och kob- bar. Cowboys. SENSATIONIELL kÄFVENTYRSSKILDRING FRÅN VILDMARKEN I 12 TABLÅER Mödosamt ha vi banat oss fram genom vildskogens ogenomtränglighet -för att uppsöka Jack Forsters – den lika frukta- de som djärfve präriejägaren – cowboys- läger. Det ovanligt spännande äfventyr, som vi under Jack .Forsters ledning inlata oss på, har sin nrpp-rinnelse i ett kärleks- förhållande mellan Jack och en -farmares vackra dotter. Deras gemensamma lycka grumlas dock af en tredje persons mel- lankomst. I SCENERIET: 1. I cowboyslägret, De djärfva män- nen träna sig i ridt samt begagnandet af pistol och lasso. – 2. Interiörer af den gamle farmarens hem. – 3. Rivalerna. – 4. Kampen om en kvinna. – 5. Upp med Denne senare, är en farlig rival och det är .förenadt med öfverhängande faror som Jack lyckas behålla sin dyrbara skatt un- dan den listiges alla försåt. En oerhörd jakt öfver präriens vidder, genom vildskogens snår, öfver djupa vat- i ten är den bild som i hela sin realistiska omfattning ligger framför oss. Vi kunna tillägga, att samtliga fotos verkligen förskrifva sig från vilda vas- tern, en omständighet som högst väsent- ligt ökar bildens värde. händerna! – 6. Den vilda jakten genom vildmarken, – 7. En häftig strid. – 8. Förföljda. – 9. Afgöran-det. – 10. I djupet. 11. En kamp bland vågorna. – 12. Den fruktade har segrat. – 13. Hjälten finner sin öfverman. – 14. Ett lyckligt slut. M-ff Den beslulna-lfiuipen ”- eller KRONAN BLAND GALGFÅGLAR. ln resa i lnl hnlinalamlnl Palnsliin. 1, Tågets afgång från Jaffa till Jerusalem. 2. Dalsänkuing af floden Jordan. 3. Panorama af byn Besian. Kvinnorna vid brunnen. troende. tiv af staden. nor samlade på taket. 11. Procession af karavaner på. väg till Mekka. 1 4. Jerusalem: Gatu- och torgscener. 6. Jerusalems tempel S:t Sepulchre och procession af 7. Ruiner af Baiafbec: Kamelerpasserande. 5. Betlehem : 8. Damaskusl, fågelperspek- 9. En väktare, kallande de rättrogna till bön. 10. Österländska kvin- 12. Processionen medförande den heliga mattan på dess väg till Mekka. 13. Gatuscener i Damaskus: De fattiges trakt. 18. Kamelerna ifodras. 14. Landtmän förande säd till torget. 15. 16. Marknad i Oasen: En allé af jättepalmträd. 17. Fåraherde drifvande sina får. Beduiner säljande kameler. inlärnlilliili V Ir SÄSONGSUCCES. ”lllll llllllll” (SPEJAREGOSSENJ Af det friska skogslifvet tränade in- stinkter spårar den lille vakne spejare- gossen tjufven öfver berg och moras till hans näste Under kamp med tjufven blir gossen fängslad samt inspärrad men lyc- kas under en spännande kallblodighet och list fly och fängsla tjufnästets invånare. I.r ”En brottslings återupprättande”. Under tiden ha de rådvilla poliserna upp- ( tagit sin tid med lönlösa förhör hos tjäns- tefolket och hålla som bäst på att inveck- la stölden så mycket som möjligt när vår triumferande hjälte uppenbarar sig och reder ut den trassliga härfvan, öfverläm- nande tjufven i deraså händer. ”Gymnastikens triumf”. SOCIAL ETESTIK I 15 SCENFÖRÄNDRINGAR. Brottslingen återvänder til-l hembygden en vinterdag och kommer till människo- vännens hem, där man bemöter honom med vänlighet, en god måltid och en sängplats bjudes honom. Men han åter- faller i brott och bestjäl den vänlige vär- I I den. – Han listar sig ut för att afyttra det stulna godset, men igenkännes och återföres till den goda värden, hvars god- het verkar den bättring som det utstånd- na straffet ej kunnat åstadkomma. Nallliga båH-åirderl på den vilda Ozufloden i Japan. i oFöRGÄTLIGA NATURSCENERIER. 611 båtfärd utför floden Cam. Måleriska scenerier från den vackra, iändlösa slingringar frambrusande lilla floden Som bekant, är Tarn en biflod till den mäktiga Garone i Frankrike, Det är en oblandad njutning att, instufvad i de små ”bräckliga, pråmliknande farkosterna, fö.- retaga en tur nedför floden. Än höja sig väldiga bergmassor öfver den lilla floden, lämnande oss i en trolsk, nästan hemlig- i I o – 4 ” I KoNsTNÄRLloA BILDEN!l u P D E. KoNsTNÄRLloA BILDEN: För cirka ett år Då Leo Tolstoy utgaf sin pjäs vid namn Uppståndelse tilldrog den sig stor upp- märksamhet, Tolstoy förkunnar här som alltid barmhärtighetens evangelium. lV en rad dramatiska och gripande scener skild- rar han en ung flickas fall och han slutar icke förrän uppståndelse funnit fäste i denna människosjäl, hvilken gifver henne sitt människovärde tillbaka. Tolstoys var- ma frisinne och stora människokärlek har aldrig visat sig så som i detta verk, där han gör oss uppmärksam på att icke människor själfvautan de situationer som möta dem skapa deras fall och att vi ic-1 ke må tröttas i att hjälpa en fallen till- baka till den rätta vägen. Den djupa tan- hetsfull sagoskymning, än begränsas iio- den af leende, skogshöljda stränder tills vi i ett nu nått de strida forsarne, hvilka vi, icke utan fara, måste passera. Det hela utgör en synnerligt tilltalande lusttnr, som vi med nöje kunna öfverläm- na åt naturvännerna o. a. i melodin ljuder ännu öfverallt hvarest nlu- Det .är en ypperligt rekryterad elit trupp. som här ger prof på enastående. träning. icke allenast inom deras kräfva nde post som brandmanskap utan äfven som starka bärare af den typiskt franska fristående gymnastiken. OPERETTVEN GLADA ÄNKAN. Af FRANS LEHAR. Den glada änkan har gjort sitt segertåg genom Europa och den vackra smekande sik och sång är uttryck för lifsglädje, Änkan Hanna Glawaari hvilken äger 20 millioner kr. är kommen till Paris. Den Montovegrinska regeringen tele-graferar till sitt sändebud i Paris att han skall sor- ja för att hon gifter sig på nytt med en landsman för att de 20 millionerna skall blifva i fäderneslandet. Sändebudet unn- fordrar nu grefve lDanilo till att förklara sig och -Danilo kämpar förtvifladt för att undgål detta. till sist vill sändebudet som gifta sig med änkan, men då Hanna för- klarar för honom att hon mister sina pän- gar när hon gifter sig och sändebuuets fru kan bevisa sin oskuld måste han upp- gifva sin plan medan Danilo då han hor- de detta slutligen gifver efter och förkla- rar Hanna sin kärlek. Först efteråt berättar den Glada änkan att hon själf mister sina pängar för att lämna. dem till sin blifvande man. .. Operetten lutar således som hvarje god operett i glädje. Fäderneslandet är frälst från bankrutt och 2 älskande få hvarandra. LEO TOLSTOYS BEKANTA FOLKSKÅDESPEL. ken i detta verk gör pjäsen till den mest öfverlägsna i sitt slag och det är därför som detta skådespel öfver allt vunnit stor succés. – Se här några scener ur det alltigenom storslagna och gripande skå- despelet: Furst Nekliodoff kommer för att taga afsked af sina tanter innan han beger sig till sitt regemente. De hafva i sin tjänst Ien förtjusande, ung och oskyldig flicka vid namn Kah-tehousa Massloff, som ge- nom sitt älskliga väsen alltmer tillvinner sig furstens uppmärksamhet. ”Kathehou- sa, hvad du är vacker”, utbrister fursten och hans enda tanke är nu att förföra den stackars oskyldiga tjänarinnan. Han må- ste kort därpå emellertid resa och vid af- skedet sticker han en 100-rubelsedel i den förtviflade flickans hand. Då hon skall bli mor blir hon afskedad. 1 Barnets död. Ensam och öfvergifven beger hon sig nn nt i världen för att söka en ny anställ- ning, hon får plats i ett värdshus; Hon anklagas falskeligen att vara giftblan- derska, blir arresterad och utan rannsak- ning dömes hon till 4 års straffarbete i Sibirien. Fursten, som är medlem af ju- ryn igenkänner Kathehousa, 1till hvilkens fall han varit orsaken. Då domen upplä- ses och hon högljudt utbrister: ”Jag är inte skyldig, jag är inte skyldig”, medan soldaterna skoningslöst för ut henne ur rättssalen, ser fursten som i en dröm det tillfälle då han förförde den nu så olyck- misstänker sin hustru lför otrohet själf tillbaka uppfördes detta Tolstoys mästerverk på världens största dramatiska teater och gjorde storartad snccés. PARIS FÖRNÄMSTA ARTISTER PÅ DEN HVITA DUKEN. BRILJANT ISCENSÄTTNING. liga flickan. Han besluter sig för att in- viga sitt lif för hennes upprättelse. Vid ett besök hos henne i fängelset vaknar hennes samvete vid furstens ord och hon blir rörd af hans godhet. Fullföljande sitt upprättelseverk ledsagar han henne till Sibirien. Hvarför skall ni offra Er för mig? frågar hon då han medföljer henne i fångvagnen. Han lyckas emei- lertid utverka nåd för henne, samt före- nar henne med en politisk fånge som hon fattat kärlek för. I slutscenen se vi Ka- theousa lycklig och nöjd lutande sig in- till sin blifvande makes bröst. Fursten har fullgjort sitt upprättelseverk. .- En utförlig förklaring till bilderna. -n , visa ett så väl utvaldt och ge maskiner. ej kan visas å en föreställning, men visas a före föreställningen. Förutom ofvanstående bilder förfoga vi öfver det största filmslager af alla resande biografer oc I diget program. – Vår princip: ALLTID DET BÄSTA! Vi stå alltid främst med nyheter! Modärnaste Fathe- Tag .tillfället i akt! För undvikande af missförstånd meddelas, att hela detta jätteprogram helt naturligt samtliga då fllera gifves. För undvikande af trängsel börjar biljettförsäljningen en half timme Alltid blinkfria bilder. ——.– h våga vi garantera att ingen kan .. i BILJETTPmsEN endast so öre rdr äldre, 25 drd rdr bam under 12 år. . Umeå 1910. A.-B. Nyheter-nas tryckeri-