IIID(IIIDO(IHD(IIII Garbergs- logtdléll Idin PRGGRAM- fr. o. m. Fredagen den EE Sep-lal l. Stockholm.- Br-iljanta bilder- från hufvudsfaden i sommarskI-ud. Bilden för oss genom så. gott som hela Stockholm, till dess allra å vackraste platser. a Ut pa. Djurgården och upp i Katarinahissen. En bild A af stort intresse bade för dem som sett Stockholm och för dem som ännu E å ej gjort vår hufvudstads närmare bekantskap. 2. Det INgalllmperalmle vägguret. När tiden gàr ful-i. Det firas bröllop och bröllopsgästerna ha nyss .gått till bords, då vägguret plötsligt angripes af ursinne och börjar snurra på med rasande fart. Tiden går fort och det gäller att följa med. Gästerna formligen slungas ur rummet och bordet afdukas som genom trolleri. Urets lycklige ägare skyndar Itill en urmakare för att få tiden bromsad och aldrig har väl en urmakare med större hastighet fått en klocka till verkstaden. Här kan man, trots ett otroligt forcerat arbete, icke få bukt med det envisa urver- ket och den stackars ägaren börjar en halsbrytande vandring åter till hem- met. Hvar hon stannar på vägen börja människorna få. bråttom och själfva gatutrailken sätter hon en fruktansvärd fart på. Ater på sin plats får kloc- kan gå tills hon ramlar ner af öfveransträngning. En bland de munh-asie bilder, som v , kunna ses. 3. lFederer. uppodring. K””s”ll:.2″…,. Undersökningsdomaren Herden, som var särdeles skicklig i sitt yr- ke, kände sig sedan några dagar något opassande. Han plågades dag efter dag af hufvudvärk, En jätteprocess, hvari han var den ledande, tog hela hans tid i anspråk och uppjagade hans redan förut hårtansträngda nerver ännu mer. Han arbetade oförtröttat, ty han ville ha processen klar före en förestående förlofning mellan hans dotter och en ung ofhcer af förnäm familj, för att då ostörd glädja sig åt sina barns lycka. FörlofningsdagenI närmar sig mer och mer, men Herden faller allt som oftast iyrsel på grund af det ansträngande tankearbetet. Hans koleger förmana honom att ej öf- veranstränga sig. Förlofningsdagen är inne. Efter högtidligheten drar sig Herden tillbaka till sitt rum, där vansinnet bryter ut. Han vänder upp och ner på allt som finns inne i rummet och sjunker därefter uppskakad tillsammans. Hans moder och maka komma. tillstädes De gripas af för- skräckelse inför den syn, som möter dem. En läkare tillkallas, som ger den sjuke ett lugnande medel, hvarpa han insomnar. Morgonen därpå. är han återställd, Men då. han inträder i sitt rum och får se, hur han härjat da- gen förut blir han eftertänksam. ”Far hans blifvande svärson veta”, fun- derar han. uatt hans fästmö härstammar från en vansinnig far, slår han upp förlofningen. Alltså uppoifra dig, odu olycklige fader”. Han skritver ett bref: 5GJag är ohjälpligt hemfallen at vansinne Hellre dör jag än att för- anleda, attlmin dotters förlofning brytes Inbilla lfolk, att det skett af hjärtslag. Farväl för alltid. Eder faderVu Läkaren och makan kommoi samma ögonblick och vilja in. De höra Herden falla omkull. Han har ta- git in gift. Dörren brytrs upp. Den dödes maka uppger höga jämmerrop. Men läkaren, som fatt syn på. brefvet, förstår hela sammanhanget, Han ntskrifver en dödsattest . . . Lthjärtsliagu. Familjebemligheten får ingen ve- ta om. Dottern får aldrig veta, hvilken påkostande själfnppoffring hennes fader gjort henne. 4. Leicnjald. Kinematografisk upptagning af Natur- fotografen Cher-ry Kem-ton. Bilden visar oss den Ostafvikanska stammen Massais seder och bruk under en lejonjaktV 10 à 15 stycken i hvarje trupp gå Massais på spar ef- . ter lejon och angriper, efter att ha funnit spåret, med en dödeföraktande djärfhet lejonet. Utan eldvapen endast beväpnade med spjut närma de sig sin motståndare, ett skickligt kast och det sårade lejonet störtar, fruktans- värt att skåda i sin vrede, mot angriparne. En skur af spjut möter det V från de tappra männens led, Och efter en rasande kamp är lejonet besegrat. Det kan icke nog betonas att i denna. film är det fråga om vilda i sin frihet angripna djur och icke halft utsvultna menagerilejon. Bilden är delad i följande scener 1. Lejonet uppsökes och nedlägges af Massais. 2. Cherry Kearton I trotsar döden och tager en kinematoerafisk bild af striden. 3. .En beriden Somali gifvrr underrättelse om att ett lejon finnes idjunglen. 4. Massais söker efter djuret ö” Lejonet betraktar sina angripare. 6. Lejonet liyk- tar först men ”besinnar sig och möter angriparne med ett doft rytande. 7. Cherry Keartons hund Simba angriper lejonet. Ofverraskat öfver det oväntade anfallet gifver det Massais tillfälle till angrepp. 8. Triumfdans öfver den fallnedienden. 9. De beridna Somali uppdrlfver ett andra lejon, hvilket äfven nedlägges af de tappra Massias. lll. Rnsiga af sin seger upp- drifva Massais ett tredje djur, hvilket dock flyktar för dem och gömmer sig i en klyfta. ll. Glön mande all försiktighet uppsöka Massias lejonet i sin tilliiyktsort och nedlägger detsamma. Trots en nervskakande feber, stannar dock Cherry Kearton vid sin parat och kinematograferar alla de spännande scenerna, men faller efter f rrättat värv i vanmakt på sin post. Äfven den mest tungsinie,màste skratta våldsamt! Färsfklassig musik. Ändring af programmet förbehålles. . MINI) (IIHH)ÖMEHI) (Iliiå – Varberg 1911. Vestkustens tryckeri.